Assalamualaikum,

Cerita kali ni about bisness.. Sy ada sembang dengan sorang kawan.. Dia pun buat bisness.. Dan dia berkawan dengan ramai orang yg buat bisness.. Dan salah seorang kawan dia seorang businessman yg dah mencapai tahap jutawan. Jutawan tahap gaban.. Sy tanya la kawan sy ni, member dia pakai kereta apa? Kawan sy cakap, jangan tanya apa kereta dia pakai, tanya apa kereta yg dia tak pakai.. Maksudnya, semua jenis kereta mewah ni dia ada....

Satu hari, kawan dia yg jutawan ni ada sembang dengan dia... Cerita pasal projek2 terbaru dia... Dia cakap, dia baru dapat tender projek dari Kementerian XXX yg nilainya hampir mencecah ratusan Juta. Dia kata, utk dapatkan projek ni, dia terpaksa "hulur" kepada SU Menteri XXX RM2 juta + BMW 5 Series dan kepada Menteri XXX, dia kena hulur RM3 juta.

Dan lepas tu, kawan sy kata orang tu ada cakap lepas ni dia nak buat rumah anak yatim, nak buat masjid dan mcm2 lagi.. dia kata nak bersihkan harta dia... Dan dia tanya macam mana nak bersihkan harta dia selama ni....

Persoalannya, boleh ka kita buat macam ni?? Mencari kekayaan dari sumber2 yg melalui jalan haram dan kemudian bersedekah utk "bersihkan" harta ni. Dan jawapannya simple, there is no such way to clean up the properties through donation or what so ever. The only way is to surrender everything.. I repeat everything..... and start all over again.

Sebab tu la, dalam bisness yg sy buat.. Dari dulu lagi sy tak akan buat kalau ada jalan2 yg salah. Dan sy secuba mampu utk handle biz sy ni dengan yg diajar oleh agama. Sebab kita bukan saja nak kekayaan didunia... Tapi, kita kena ingat... diakhirat nanti.. kita akan dipersoalkan mcm mana kita dapat setiap sen dari pendapatan kita.. Ada tak sumber2 yg haram.... Dan yg penting, bila kita buat bisness.. dapat keberkatan daripada Allah...

Dulu masa sy mula nak start bisness, masa buat calculation pasal duit... Kontraktor sy tersilap kira duit RM300. Kalau sy diamkan aja, maksudnya sy bayar dia kurang RM300.. Tapi sy berpegang kepada prinsip... Untuk mencapai kekayaan... kita jangan menipu... Dan disebabkan kejujuran sy ni, dia makin percaya kepada sy... Dan Alhamdulillah, banyak kebaikan yg sy peroleh lepas tu. Dia langsung tak berkira dengan sy, masa sy kawin dia bagi RM10k.. Dan masa sy bela ayam satu waktu tu, selalu rugi.. Dia selalu cover sy... Semua ni hasil kejujuran sy masa mula2 kawan dengan dia. Dia selalu nasihat, "Jalan mau terus, jangan bengkok", maksudnya buat bisness jangan tipu.

So, kepada mereka2 yg ada dalam bidang business, kalau nak cari kekayaan pun.. cuba lah sebaik mungkin kita sama2 mencari rezeki dari rezeki yg halal... Biar kita naik slow2 tapi dari sumber yg halal.. Kalau dah tercampur dengan rezeki2 yg syubhah, kita sama2 keluarkan zakat dan bersihkan harta kita...

Sy takut, kalau suatu hari nanti bila kita dah kaya dari sumber yg haram.. Dan masa tu baru kita tersedar dan nak bertaubat, sy takut kita tak kuat iman utk tinggalkan semua harta kita utk kembali ke pangkal jalan.. Kita jangan salah faham, haram bukan maksud judi, ternak babi semata-mata. Sumber yg haram juga bermaksud, kita dapat rezeki dari penipuan, memberi rasuah utk dptkan tender dan sebagainya, org yg kerja makan gaji tapi curi tulang.. Kita sebagai runner lebih mengetahui apa yg halal dan apa yg haram. Terpulang kepada kita utk memilihnya...

Semoga kita memperoleh rezeki yg halal dan barakah... Amin...

Wassalam..

0 comments:

Post a Comment

 
MariaFirdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top