Assalamualaikum,

Akhirnya.... selepas 5 tahun... selepas 5 tahun sy menjalankan business. Sy 'memaksa' diri sy untuk membeli sebuah kereta. Kereta yg sy dah inginkan sejak dulu lagi. Dan kereta ini jugalah yg menjadi 'pujaan' hati mak sy sejak sekian lama.

Sebelum ni, sy rasa dah lebih 5 kali sy ke Showroom XXXXX. Untuk nak lihat kereta ni dengan lebih dekat. Sebelum ni sy ke howroom di Penang, Butterworth, Taiping, KL utk nak 'merasai' nikmat duduk dlm 'kereta baru'. Tapi setiap kali sy nak beli kereta ni sebelum ni, sy tak berani. Sy takut. Sy takut tak mampu nak bayar bulan2. Maklumlah, sebelum ni nak kena bayar RM10k sebulan utk loan reban ayam.... Skrg ni bila nampak dah ok sket, baru rasa tiba masa yg sesuai utk sy beli kereta 'pertama' sy.

5 tahun. Masa yg sy ambil utk develop business sy. Dan 5 tahun jugalah sy 'menahan nafsu' sy utk tidak membeli kereta baru. Hati sy berasa agak 'cemburu' bila lihat rakan2 dan saudara mara yg pakai kereta baru. Bukan dengki, tapi cuma rasa hati ni teringin nak berkereta sendiri....Sedangkan, sy terpaksa 'menumpang' kereta Myvi wife sy. Kadang2, bila Maria kerja terpaksa 'berebut' kereta Kancil dan Unser dengan Mak, Abah dan Kakak sy...

Puncanya mcm ni.. Kereta ni memang menjadi 'idaman' mak sy. Dia selalu kata, dia memang suka kereta model ni. Tapi dia tak mampu nak beli. Sampai dia kata, "Daus, kalau hang ada duit nanti.. beli la kereta XXXX, mak teringin sangat. Kalau hang tak mampu nak beli yg baru, beli yg second hand pun tak pa"... So, bila mak sy dah teringin sangat dengan kereta ni, so sy pun terpaksalah memenuhi hajat dan impian dia...

Mungkin sebelum ni masanya kurang sesuai. Dan sy pun bukannya mempunyai kewangan yg kukuh sebelum ni... Dan bila sy bercerita dengan kawan pasal hal ni... Kawan sy menasihati sy.... "Daus, aku rasa hang dah sampai masa beli kereta XXXX. Dah tu hajat mak hang.. Takkan hang tak mau TUNAIKAN hajat tu... Kalaulah ditakdirkan jadi apa2 kat mak hang. Dan hang tak sempat nak beli kereta tu.. Nanti kalau hang beli kereta tu satu hari nanti.. Hang akan menyesal setiap kali hang drive kereta tu....Dulu boleh la, hang tak mampu. Skrg ni aku rasa hang dah mampu".

Kata2 tu bukan kali pertama sy dengar. Dah ramai yg cakap. Tapi, bila kawan sy cakap 2 hari lepas meresap masuk ke dalam hati sy. Tanpa berlengah, sy membuat Solat Istikharah, memohon petunjuk dari Allah... Doa sy...

"Ya Allah, sekiranya Kau takdirkan aku beli kereta XXXX ni SEKARANG yg terbaik buat kehidupan ku didunia dan akhirat, permudahkan lah aku ke arah tu. Sekiranya Kau takdirkan aku beli kereta XXXX ni SEKARANG bukan yg terbaik, berilah apa yg lebih baik utk ku kepada ku...."

Setelah dua hari, hati sy masih berkata..... Ok.. This is the time... Terus sy buat keputusan utk pi beli hari ni. Dan tadi, sy pi bayar downpayment utk book kereta ni. Insya Allah, kalau tiada aral melintang. Hujung bulan ni dapat la kereta ni...

Jom tengok sedutan gambar2 yg sy ambil di Showroom tadi..

Ni gambar di STIMULATOR KOMPUTER saja. Bukan gambar dalam kereta.

Ni gambar lampu depan kereta tu....

Sy bergaya buat seketika dlm kereta sebelum test drive...

Pandangan stereng kereta dan meter board. Agak2nya, model apa ya....

Display depan kereta tu.. Ada 6 automatik CD changer + USB port.
.
Mudah2an, ni kereta yg terbaik utk sy sekeluarga dlm 5-6 tahun ni. Moga Allah beri yg terbaik.... Persoalannya... Cuba teka kereta apa....
A: Toyota CAMRY
B: Honda ACCORD
C: Hyundai TUCSON
D: KIA ALL NEW SORENTO
E: NAZA RONDO
F: HONDA STREAM
G: NONE OF THE ABOVE...
Cuba teka apa ya?????

9 comments:

  1. Saya pilih honda accord... apa hadiah kalau betul??

    ReplyDelete
  2. Hmmm.. Rasanya Exora..

    ReplyDelete
  3. honda crv.. bagus beli kete ni sebab model baru ada 4x4 auto

    ReplyDelete
  4. aku dah tau dah C ARG V







    yg bener
    bohan

    ReplyDelete

 
MariaFirdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top