Assalamualaikum,

Saya memohon maaf kepada para pembaca. Hampir seminggu saya tak update blog.

Minggu lepas saya agak sibuk.

Hari Jumaat, seharian saya di Kuala Kangsar. Membantu sahabat saya yang menternak ayam di sana. Saya berikan tunjuk ajar bagaimana cara menternak ayam kepada En Agus.

Hari Sabtu - Isnin. Saya sekeluarga bercuti di Langkawi.

Saya, Maria, Farees, Mak dan Bibik saya.

Ujian Bayaran

Dalam perjalanan saya ini, saya bersyukur kerana Allah telah mendidik saya untuk berlaku jujur dan amanah dalam berurusan dengan orang lain.

Farees sekarang ini berusia 3 tahun 1 bulan. Dan Bibik saya pula warga Indonesia.

Kebanyakkan bayaran masuk ke sesuatu tempat hanya dikenakan kepada kanak kanak yang berumur 3 tahun ke atas. Bagi mereka yang 3 tahun ke bawah. Ia percuma.

Dan bayaran bagi warga asing pula dikebanyakan tempat adalah dua kali ganda daripada warga Malaysia.

Didikan

Saya belajar perkara yang 'simple' ini dari blog Prof Kamil. Beliau mengajar saya untuk berlaku jujur apabila berurusan dengan orang lain.

Misalnya, jika bayaran masuk percuma kepada kanak kanak 3 tahun ke bawah. Maka, saya perlu membayar setiap bayaran masuk yang ditetapkan untuk Farees yang berusia 3 tahun 25 hari. Walaupun Farees hanya lebih 25 hari daripada had yang ditetapkan percuma.

Saya tahu, petugas di kaunter itu tak akan buat semakan pun mengenai umur Farees.

Tapi, saya tahu saya akan dipertanggungjawabkan di akhirat kerana 'menipu'.

Saya tak mahu, kerana tindakan bodoh saya ini. Saya akan diseksa diakhirat kelak. Yang dah lepas sudahlah.

Selepas balik daripada menunaikan haji tahun lepas, saya agak berkira. Berkira untuk tidak mengambil hak orang lain. Dan saya perlu sedar, Allah akan lebih memberkati rezeki yang diberikan kepada saya kalau saya berlaku jujur kepada orang lain.

Insya Allah.

Tak jatuh miskin kalau saya berlaku jujur dengan membayar bayaran masuk mengikut syarat yang ditetapkan.

Tiket Bot

Tiket bot ke langkawi ditetapkan sebanyak RM12 bagi kanak kanak berumur 3 tahun ke atas. Semasa saya hendak membeli tiket dari Kuala Perlis ke Langkawi. Mereka bertanya umur Farees.

"Berapa umur anak abang ni?'

"3 tahun" saya menjawab.

"Tak pa lah bang. Tak perlu belilah tiket dia. Kat pintu masuk nanti. Bukan ada orang nak cek pun. Lagipun, bot ni banyak kosong lagi. Mesti ada tempat duduk untuk anak abang ni."

"Tak pa lah. Saya nak beli juga tiket untuk anak saya. Dia dah lebih had umur percuma." Saya membuat sedikit penegasan.

"Laa.. Tak beli pun tak pa. Tak siapa pun yang cek. Tapi, kalau nak beli juga terpulanglah"

Bagi saya, ia berkaitan polisi. Polisi syarikat itu mengatakan ia percuma untuk 3 tahun ke bawah. Dan orang yang 'menasihatkan' saya itu bukan staf syarikat pun. Dia cuma broker jualan tiket sahaja.

Dan saya pasti, memang orang selalu tak beli tiket untuk kanak kanak yang berumur sekitar 3-4 tahun.

Tapi, tak pa lah. Saya perlu memberikan 'hak' syarikat itu dengan membayar tiket untuk Farees.

Saya memberi tahu mak saya.

"Tak palah mak. Daus beli aja tiket Farees ni. Tak rugi pun. Nanti insya Allah, Allah ganti ikut jalan lain. Lagi pun, Daus tak mau nak jawab kat akhirat esok kenapa tak beli tiket untuk Farees yang dah lebih umur."

Tiket Underwater World

Untuk warganegara Malaysia dewasa RM28. Warga negara asing RM38. Dan kanak kanak umur 3 tahun ke atas RM22.

Sekali lagi, perkara yang sama berlaku.

Kali ni petugas Underwater World tanya saya umur Farees dan saya menjawab, "3 tahun".

"Ikut encik la, nak beli atau tak tiket budak ni. Kalau masuk nanti pun, boleh aja masuk kalau tak beli tiket."

Saya tak mahu bertolak ansur dalam hal ini.Bagi saya, 3 tahun adalah 3 tahun. Atas 3 tahun walaupun sehari, perlu dibayar.Tak perlulah kita 'menipu' diri saya sendiri.Di akhirat esok, saya juga yang nak bertanggung jawab atas apa yang telah saya lakukan.

Untuk maid saya juga serupa. Saya membeli tiket kategori Warga negara asing RM38. Saya tak mahu menipu dengan membeli tiket untuk warga negara Malaysia. Walaupun saya boleh berbuat demikian kalau saya mahu.

Tiket Tiket Lain

Dan kebanyakan tiket tiket untuk masuk ke sesuatu tempat perlu dibayar untuk kanak kanak berusia 3 tahun ke atas.

Saya rasa, untuk perbezaan ini sahaja. Saya berbelanja sekitar RM100.

Saya boleh memilih untuk tidak membeli tiket untuk Farees. Dan membeli tiket warga negara Malaysia untuk maid saya. Dan saya boleh berjimat sekitar RM100.

Tapi, saya tak mahu begitu.

Pengajaran

Saya rasa, pengajaran ini bukan untuk saya sahaja. Tapi untuk kita semua. Ada beberapa perkara yang saya mahu kongsi bersama.

1) Berlaku jujur lah apabila kita bermuammalat dengan orang lain. Kita boleh 'menipu'. Dan orang lain tak tahu. Tapi, tahulah kita yang Allah tahu.

2) Janganlah kita ambil sesuatu yang bukan hak kita. Kita ambil sesuatu yang bukan hak kita dalam jumlah yang kecil. Tapi Allah akan 'hantar' orang lain untuk ambil hak kita dalam jumlah yang lebih besar.

3) Jangan berkira atau kedekut untuk mengambil berat hal hal kecil. Insya Allah. Yang kecil inilah akan kelihatan besar diakhirat kelak. Bayangkan, saya dimasukkan ke neraka hanya kerana saya mengambil hak orang lain tanpa hak. Nauzubillah. Pedihnya seksaan Allah di akhirat kelak kalau nak dibandingkan dengan RM100 yang perlu saya belanjakan dalam konteks saya tadi.

Semoga, apa yang saya lalui ini akan mendapat manfaat untuk kita semua.

Ingatlah, jangan sesekali berkira dalam hal ini.

Wassalam

5 ulasan:

  1. Tahniah tuan, kita tak akan rugi dengan KEJUJURAN, InsyaAllah.
    Tuan seorang MURID yg baik, kerana mempunyai GURU yg baik. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  2. Kejujuran En.Firdaus menjadi tauladan bagi saya.. terima kasih.

    BalasPadam
  3. Kak dulu2 pernah bayar tiket bas express utk anak yg masih kecik, sbb nak selesa tak payah pangku lama, malangnya tempat duduk tu di ambil oleh geng pemaandu bas tu tu.
    Nak nangis rasanya.

    Pulak tu dia marahkan kak sbb katanya tempat tu mmg khas tempat duduk dia, mana kak tau, yg beri no tempat duduk tu penjual tiket tu. Agaknya sbb kak bayar separuh utk anak kak tu, depa rasa mcm rugi kot. Tapi masa tu mmg ade potongan harga utk kanak2, & anak kak layak. Skrg mmg tak de.

    Tu citer >20thn lepas. Kita ni lurus kdng2 dilabel pula lurus bendul, tak pe le kan. Kita x kacau org. Allah tau.

    (kak selalu baca blog ni)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum,

    1) En Suhaimi. Banyak lagi saya sebagai murid sedang belajar. Kalau nak dibandingkan dengan GURU, tak terbanding rasanya. Jauh lagi nak mencapai apa yang GURU saya buat. Semoga saya satu hari nanti akan jadi seperti GURU saya. Amin

    2) Kak Yang Selalu Baca Blog Ni

    Tak per lah kak. Halal ajer lah.Kadang kadang, perkara macam ni memang sering terjadi. Allah nak uji tu.

    Luruslah agar ia selari dengan jalan Islam. Pedulikan apa orang nak kata. Yang penting, Allah suka apa yang kita buat.

    Wassalam

    BalasPadam
  5. Assalam,

    Semuga dalam kasih sayang Allah dan dalam limpah rahmatNYA.

    Terima kasih atas peringatan ini.

    Semuga tuan haji dan keluarga dalam redha Allah.

    AJ

    BalasPadam

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top