Assalamualaikum,

Saya doakan anda semua yang menziarahi blog mariafirdaus.com.my ini sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang daripada Allah.

Jom kita sama sama berdoa agar kita dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab.

Kisah Minggu Lepas

Minggu lepas saya ke KL. Dalam perjalanan ke KL, saya singgah di RnR Simpang Pulai untuk beli buah jambu.

Jika saya balik kampung ke Keramat, KL saya mesti singgah untuk beli jambu batu dan jambu madu ini.

Ia kegemaran saya dan bapa mertua saya.

Kalau saya tak beli, dia tanya "Ada beli tak buah jambu?"

Sentap saya nanti. 

Memandangkan itu satu satunya bapa mertua yang saya ada.. Saya cuba buat yang terbaik semampu saya.


Buah jambu ini tak murah saya rasa. Jambu batu tanpa biji sekilo RM8. Sebungkus atas tu RM10. Jambu madu pula RM12 sekilogram. 

Biasanya, jambu batu ada sekitar 7 biji untuk setiap plastik RM10. Jambu madu pula ada sekitar 10 biji untuk RM12.

Jumlah berbeza mengikut saiz.

Yang menyentapkan saya, bila saya makan jambu madu ini. Saya cuba potong untuk dihidangkan bersama keluarga, daripada 5 biji yang saya nak potong 3 biji buah tu busuk.

Busuk yang ada ulat di dalam dan tak boleh dimakan. Dari luar buah tu dah nampak ada tanda tanda buah ni busuk.

Kalau peniaga ni 'sengaja' masukkan buat busuk ini, saya rasa beliau seorang yang tidak amanah. Tapi kalau dia tidak sengaja memasukkan buah 'busuk' itu, mungkin ia bukan rezeki saya.

Cuma, masa saya nak beli buah jambu madu tu, saya nampak ada satu buah dari plastik lain yang terang terang buah tu 'busuk', tapi dimasukkan ke dalam plastik juga.

Kalau tak diperiksa dengan betul, dah tentu terambil yang tu. So, masa saya nak pilih tu, saya dah cuba cari yang terbaik yang saya boleh nampak dari luaran.

Pulang Dari KL Ke Parit Buntar

Masa saya pulang ke Parit Buntar, saya sekali lagi singgah di Hentian RnR Taiping. Kali ini saya belikan satu plastik jambu madu dan jambu batu tanpa biji untuk emak saya pula.

Masa nak beli, saya cakap kat tauke kedai tu.

"Bang... buah jambu madu ni semua elok ker? Hari tu saya nak ke KL, saya beli ada banyak yang busuk tak boleh makan. Kesian kat saya"

Tauke kedai tu jawab.

"Bang, biasanya kes buah busuk ni kalau peniaga tak cek buah ni waktu pagi. Macam ni, biasanya lepas malam kalau buah yang dibungkus pagi tadi tak laku dijual. Saya mesti buka balik buah buah ni. Saya kena pilih balik. Sebab ada buah yang elok dan ada buah yang busuk. Kes abang tu mungkin orang tu tak cek balik buah semalam."

Saya tanya kat tauke kedai tu.

"Abang cek ke buah abang yang semalam?"

Terus beliau jawab. 

"Saya cek bang.. Cuba tengok tu, situ buah busuk. Yang tergantung ni semua saya dah ganti dengan yang elok elok."

Saya puji beliau. 

"Baguslah bang ni. Macam ni baru ada berkat. Tak ramai orang yang berniaga perangai macam abang. Ramai orang pikir nak untung aja"

Beliau balas balik.

"Kita berniaga ni, bukan kat dunia saja. Kat akhirat esok nak kena jawab balik semua yang kita buat kat dunia. Saya tak mau la esok susah kat sana. Biar untung sikit tapi berkat."

Subhanallah. Saya rasa kagum dengan abang ni. 

Walaupun sekadar menjual buah di RnR, tapi beliau masih menetik beratkan keberkatan dalam kehidupan.

Beliau mahu memberi yang terbaik kepada pelanggan. Lepas ni kalau saya nak beli, mesti saya beli dari beliau.

Lupa pulak saya nak ambil gambar kedai dia.

Anyway... Abang ni berhak untuk dapat promosi dari saya.

So, jika anda ada lalu di lebuh raya menghala ke utara, anda boleh singgah di RnR Taiping. Anda pergi ke kedai nombor satu sebelah kiri sekali.

Kiranya, kedai buah pertama yang anda jumpa di sebelah kiri.

Kalau ada sesiapa yang lalu, tolong ambil gambar kedai tu. Then whatsapp ke Maria - 019-2592731. 
Saya nak masukkan gambar kedai abang tu di blog ini.

Nasihat Saya Kepada Kita Semua

1. Jika nak beli buah, sila cek betul betul. Kenkadang ada buah yang busuk. Dah la mahal jambu madu tu. So, sila jaga 'hak' kita. 

2. Jika kita seorang peniaga, sentiasa berikan yang terbaik kepada pelanggan kita. Berniagalah untuk memberi yang terbaik kepada orang lain. Bukan sekadar nak untung sahaja. Ingat, apa yang kita buat akan sentiasa ditanya di akhirat kelak.

Semoga apa yang dikongsikan ini sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada kita semua.

Wassalam

Mohd Firdaus
"Motivating And Inspiring Others"


Contoh Lain - Anda boleh nampak tak? Saiz sama besar tapi kandungan di dalamnya tak sama banyak.

Sila Tukan Button SHARE Jika Anda Rasa Apa Yang Dikongsikan Ini Bermanfaat Untuk Orang Lain.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top