Assalamualaikum,

Saya doakan anda yang membaca blog ini akan sentiasa dilimpahi rahmat dan kasih sayang daripada Allah.

Izinkan saya mendoakan, "Anda Kaya Dan Berjaya. Anda Hidup Luar Biasa."


Aminkan Ajerlah Doa Saya Ni. Mana tahu, pintu langit tengah terbuka waktu ni.


Tiba tiba terpaksa jadi jutawan. Amcam?

Kisah Seorang Sahabat 

Hari ini seorang sahabat berkongsi dengan saya, beliau baru memperoleh anak.


Jom doakan untuk sahabat saya ini. Semoga anak dia menjadi anak yang soleh. Gambar Hiasan.

Tahniah Buat Beliau

Saya ucapkan tahniah kepada beliau.

Dalam perbincangan kami, beliau berkongsi yang kos sara hidup di Kuala Lumpur sekarang semakin meningkat.

Dengan gaji sekitar RM3,000 sebulan beliau merasakan yang beliau takut tak cukup duit bila dah ada anak ini.

Then.... beliau cakap kat saya dengan sentapnya.

"Aku bengang, BR1M pun tak dapat."


Anda Nak BR1M?

Then saya bertanya kepada beliau.

"Tahun depan kau nak dapat BR1M ke?"

Then dia cakap, "Nak la......"

Selepas itu saya cakapkan kepada beliau.

"Kesian. Tahu tak, tanpa kau sedar. Kau sedang mendoakan agar tahun hadapan kehidupan kau lebih susah dari sekarang."

"Kan BR1M untuk orang susah. Kalau dapat, bermaksud orang tu orang susah."

"Patutnya, kau doa agar Allah bagi kau kaya agar kau dapat bantu orang lain yang susah."


"Nanti Allah akan bagi kau jadi kaya."

"Kalau boleh, berdoa. Ya Allah. Tahun depan, aku tak nak dah BR1M. Bagilah duit tu kat orang lain".

Bila tak dapat BR1M, maksudnya kita dah senang.... Kan best tak dapat BR1M.

Allah Beri Kepada Kita Berdasarkan Sangkaan Hamba Nya

Satu perkara yang ingin saya kongsikan, ramai diantara kita yang tak sedar benda benda macam ni.

Kita nak kaya, kita nak senang.

Tetapi, tanpa kita sedar kita berharap nak dapat BR1M.

Ia seolah olah, hati dan akal kita kata kita nak kaya. Tapi, minda bawah sedar kita kata aku nak miskin.

Bila ada konflik macam ni, kita sukar nak dapat apa yang kita hendak capai.

Contoh Lain Nak Bagi Anda Faham

Dulu berat saya 80kg. Then Alhamdulillah, berat saya turun sehingga 68.5kg. Syukur Alhamdulillah.


Penurunan ini menyebabkan banyak baju dan seluar saya, saya tak boleh pakai sebab terlalu besar.

Sampai satu peringkat dalam proses menurunkan berat badan saya ini, mentor saya bertanya kepada saya.

"Firdaus, baju baju dan seluar yang besar kau buat apa?"

Then saya jawab,

"Simpanlah......"

Lepas tu, mentor saya tanya saya balik.

"Kenapa kau nak simpan baju baju besar tu?"

Saya tak boleh jawab soalan tu.

Then dia cakap, "Bila kau simpan baju baju besar tu, tu seolah olah kau berdoa nak bagi naik balik badan kau tu. Kau simpan supaya kau boleh pakai balik."

Selepas itu, terus saya kutip semua baju baju saya yang besar, saya bagi dekat orang lain dan masa bagi saya berdoa.

"Ya Allah, aku dah tak nak pakai baju besar besar macam ni lagi. Selepas ni, aku mesti nak pakai baju baju yang slim fit sahaja".



Alhamdulillah, sekarang dah leh pakai baju slim fit. Ahaks....

Pengajaran Hari Ini

Berhati hati dengan apa yang kita minta. Pastikan jasad, akal hati dan roh kita selari.

Sebabnya, apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap, apa yang kita buat itulah yang kita akan dapat.

Sebab Allah beri kepada kita berdasarkan apa yang kita sangkakan.

Wassalam

Master Maria Firdaus
Founder Of Maria Firdaus Empire
"Motivating And Inspiring Others"

Tekan SHARE TANPA RAGU Jika Anda Rasa Entri Ini Bagus. Mungkin Satu Klik Anda Akan Mengubah Kehidupan Orang Lain.

1 ulasan:

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top