Assalamualaikum,

Minggu lepas, saya 'dihujani' dengan jemputan ceramah motivasi keusahawanan dan pelajar cemerlang.

Ia sudah dirancang sejak sebulan yang lepas.

Saya menerima jemputan daripada :

i. Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah ( POLIMAS )
     a. Keusahawanan Kerjaya Pilihan
     b. Strategy Pemasaran - Rahsia Menarik Kekayaan

ii. MRSM PDRM, Kulim
     a. Motivasi Usahawan

iii. MRSM Kepala Batas
     a. Menjadi Pelajar Terbilang - Rahsia Pelajar Cemerlang
     b. Intensif Mentor Keusahawanan

Ceramah Motivasi Keusahawanan Di Polimas

Motivasi di POLIMAS ini di adakan pada 22 Januari 2014.

Jitra terletak lebih kurang 140km dari rumah saya. Memandangkan program bermula jam 8.30 pagi. Saya tiada pilihan melainkan keluar dari rumah jam 5.30 pagi.


Pintu gerbang POLITEKNIK SULTAN ABDUL HALIM MUADZAM SHAH. Ia sebuah politeknik yang sangat cantik dari segi prasarana untuk kemudahan pelajar.


Ucapan pembukaan oleh Encik Mohd Nazri selaku wakil pihak pengurusan POLIMAS.


Saya mula berkongsi dengan para pelajar mengenai latar belakang saya, bisnes yang saya jalankan.


Dulu Engineer - Sekarang Buat Bisnes. "Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang". Hehe...


Antara pelajar yang hadir dalam dewan seminar berkenaan. Mereka adalah pelajar tahun akhir Semester 6 bahagian Mechanical Engineering.


Dalam motivasi yang saya berikan, saya kongsikan video saya. Saya berkongsi dengan para pelajar betapa pentingnya untuk kita mencari mentor yang betul kalau kita nak buat bisnes.


Sebelum berakhir sessi pertama, saya buat kuiz untuk para pelajar. Hadiahnya, Ebook Rahsia Kejayaan Pelajar Cemerlang. Anda boleh dapatkan Ebook ini di sini :  www.rahsiapelajarcemerlang.com


Soalan daripada salah seorang pelajar.


Ini pula sessi yang kedua. Saya berkongsi topik, "Strategi Pemasaran - Rahsia Menarik Kekayaan". Saya kongsikan dengan mereka apa strategy yang saya gunakan sehingga saya berjaya develop bisnes saya dalam tempoh yang singkat. Alhamdulillah.


Para pelajar khusyuk mendengar perkongsian yang saya  berikan.


Ada aktiviti di kalangan pelajar. Pengajaran, "Benda yang kita nampak dan rasa susah, sebenarnya mudah kalau kita tahu caranya."


Wahhh..... Semakin serius saya. Ada kalanya, kita perlu lebih serius untuk memberi kesedaran kepada anak bangsa.


Mereka ini adalah pelajar SEM 2. Mereka yang bertanggung jawab dalam menguruskan program ini untuk para pelajar SEM 6.

Perkongsian Di MRSM PDRM

Pada hari Khamis pula, saya dijemput untuk ke MRSM PDRM. Saya di minta untuk berkongsi dengan para pelajar Tingkatan 4 mengenai kerjaya yang perlu mereka pilih selepas ini.

Tapi, saya lebih fokus kepada perkongsian mengapa perlu buat bisnes suatu hari nanti.


Di pintu masuk MRSM PDRM


Memandangkan ceramah ini pada waktu petang. Anda boleh bayangkan muka 'poyo' sedikit pelajar yang macam mengantuk sket.

So, kita urut urut lah sket. Bagi semua bangun.


Pelajar lelaki pun sama. Baru mereka nampak segar sket.


Salah seorang pelajar berkongsi masalah masalah yang terdapat di MRSM PDRM. Ini kerana, saya sedang merancang bisnes untuk mereka. Bisnes terhasil disebabkan adanya masalah. Jika ada masalah, adalah peluang. Di mana ada peluang, di situ ada wang.


Wahhh.... Bersemangat gitu....


Para pelajar yang bersemangat. Mendengar perkongsian daripada saya.


Pandangan dari belakang dewan.


Macam serius aje. Hehe.. Tak der la. Dulu saya selalu serius kalau bagi ceramah. Sekarang tak lagi. Saya dah pandai 'buat lawak' sket.


Berkongsi lagu Tegar dengan para pelajar. "Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang".


Para pelajar bersemangat untuk menyanyi bersama.


Pelajar perempuan tidak ketinggalan. Semuanya nak jadi jutawan ni. Hehe.. Amin.

Jemputan Di MRSM Kepala Batas, Pulau Pinang

Hari Sabtu pula, saya menerima jemputan untuk berkongsi dengan para pelajar di MRSM Kepala Batas.

Kali ini, ada dua topik yang saya kongsikan. Untuk bahagian pertama, saya berkongsi Rahsia Kejayaan Pelajar Cemerlang dan bahagian kedua saya kongsikan Motivasi Usahawan.

Alhamdulillah, seramai 160 pelajar Tingkatan 4 yang bersemangat untuk mendengar perkongsian daripada saya.


Pintu masuk MRSM Kepala Batas.


Bangunan bahagian pentadbiran MRSM Kepala Batas.


Majlis dimulakan dengan bacaan doa.


Salah seorang pelajar mengetuai bacaan doa.


Wajah wajah ahli syurga Insya Allah. Untuk pengetahuan anda, MRSM Kepala Batas adalah MRSM Ulul Albab. Di mana semua pelajar di sini di wajibkan untuk menghafal Al Quran. Dan hampir semua mereka sudah pun menghafal 30 Juzuk Al Quran. Tahniah kepada mereka.


Saya minta mereka memikirkan. Kenapa mereka perlu jadi pelajar cemerlang? Apakah push factor mereka?  Saya nak mereka sedar. Mereka perlu jadi pelajar cemerlang.


Ada yang mula menangis bila memikirkan. Mengapa dan untuk siapa mereka perlu jadi pelajar cemerlang.


Ramai yang menundukkan wajah mereka ke bawah bila memikirkan, "Mengapa mereka perlu do their best in their study."

Dari kejauhan, saya terdengar tangisan mereka. Adakalanya, kita perlu push mereka to their limit untuk mereka lakukan yang terbaik dalam hidup mereka.

Untuk pengetahuan anda, ini lah kali pertama. Saya menyelitkan unsur emosi yang tinggi. Saya tekankan betul betul mengapa perlu mereka menjadi pelajar cemerlang. Sehingga, ramai yang tunduk. Menginsafi, mereka perlu buat yang terbaik dalam hidup mereka.


Para pelajar di minta berbincang, apa yang mereka pelajari dari sessi yang pertama tadi.


A berbincang dengan B. Apa yang mereka faham dari sessi yang pertama tadi.


Tayangan video. Mengapa orang Melayu perlu kaya. Ini salah satu sebab saya sanggup hadir ke program sebegini walaupun saya sibuk. Perjuangan membantu anak bangsa. Agar bangsa saya lebih berjaya satu hari nanti.


Para pelajar yang khusyuk menonton video ringkas di permulaan sessi ceramah motivasi keusahawanan.


Fokus !!! Fokus !!!!


Saya berikan hadiah kepada mereka yang menjawab soalan daripada saya.


Berkongsi Rahsia Kejayaan Seorang Usahawan. Kalau saya berceramah, saya suka pakai wireless microphone. Lebih mudah untuk saya bergerak.


Lagi tayangan video. Yang di hadapan sekali ini, Adik Danial. Alhamdulillah. Sudah pun habis menghafal 30 Juzuk Al Quran. Tahniah.

Alhamdulillah. Habislah 'tanggung jawab' saya dalam membantu mereka yang memerlukan. Saya rasakan, dalam kesibukan saya. Saya perlu selitkan sedikit masa untuk mencari 'pencen kubur' saya nanti.

Saya tak mampu nak ubah dunia. Saya tak mampu nak ubah rakyat Malaysia. Tapi, mungkin saya mampu mengubah seorang dua daripada mereka. Manalah tahu, selepas mereka mendengar perkongsian daripada saya. Terdetik hati mereka nak buat bisnes satu hari nanti.

Manalah tahu... Dah terpaksa jadi jutawan satu hari nanti. Dah terpaksa bantu ramai orang nanti. Dah terpaksa keluarkan lebih zakat nanti.

Mungkin, ini lah pencen kubur yang akan saya dapat nanti. Mudah mudahan, ia memberi sedikit sinar cahaya buat saya di sana nanti.

Wassalam

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top