Assalamualaikum,

Ada orang yang berjumpa saya, dan bertanya.

"Banyak tak cabaran buat bisnes?"

Jawapan saya.

"Kalaulah bisnes tu tak banyak cabaran, semua orang dah tak nak makan gaji. Semua orang akan buat bisnes."

Bisnes sebenarnya sangat best. Part yang tak best, bila ada banyak cabaran. Hehe. Saya yang dah 8 tahun buat bisnes pun macam macam cabaran yang dah saya lalui.

Jual barang, orang tak bayar duit.

Bela ayam, ayam sakit.

Ada pekerja, pekerja curi jual barang ke luar.

Ada pekerja, pekerja buat projek 'underground' di tempat kerja.

Orang pinjam duit, then tak nak bayar.

Buat reban ayam, 1001 masalah dan cabaran yang mendatang.

Kalau nak disenaraikan cabaran yang telah dihadapi, rasanya penuh entri ni.

Alhamdulillah, saya berjaya menghadapi cabaran cabaran yang dilalui selama ini. Syukur kepada Allah  yang membantu saya.

Satu perkara yang saya belajar,

"Anything that didn't kill you will make you stronger."

Alhamdulillah, semakin hari. Saya semakin bijak menguruskan 'cabaran' yang saya hadapi.

Mengapa Takut Cabaran?

Kadang kadang, saya hairan dengan sikap ramai orang. Mereka nak berjaya. Tapi mereka takut dengan cabaran.

Cubalah anda tanya kepada mereka yang dah berjaya. Sebenarnya, hidup mereka dipenuhi dengan cabaran sebelum mereka Berjaya.

Kemudian, anda tanya pula mereka yang hidup biasa biasa. Hidup mereka sangat tersangat biasa biasa. Cabaran mereka hanyalah, mereka tak cukup wang.

Jika anda baca sejarah Donald Trump, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari dan tokoh tokoh perniagaan yang lain. Hidup mereka juga sentiasa dipenuhi dengan cabaran.

So, macam mana kita nak berjaya kalau kita tak sanggup menempuh cabaran dalam kehidupan.

Cabaran Menguruskan Umrah

Semalam, saya berpeluang untuk berjumpa dengan isteri pemilik sebuah syarikat yang menguruskan jemaah haji dan umrah. Bukan sedikit pengalaman mereka, tetapi sudah 25 tahun pun mereka beroperasi.

Tapi, baru baru ini. Mereka menghadapi masalah yang sangat hebat. Ratusan jemaah umrah mereka terkandas di lapangan terbang.

Bila saya bersembang dengan pengarah urusan ini, sebenarnya masalah timbul kerana mereka ini adalah antara kumpulan awal yang mula menunaikan umrah selepas musim haji baru baru ini. Visa umrah baru di buka.

Mula mula, mereka dimaklumkan visa umrah mula dibuka awal bulan Disember. Selepas dah susun semua Jemaah untuk tarikh tersebut, tiba tiba visa umrah pula tidak diluluskan oleh kedutaan Saudi di Malaysia.

Kemudian, tarikh di pinda buat kali kedua. Masalah yang sama timbul. Kemudian, diubah ke tarikh ketiga.

Alhamdulillah, kali ini barulah VISA diluluskan. Maka, para Jemaah pun bersiap sedia untuk berlepas menunaikan umrah.

Bagi memudahkan para Jemaah dari utara, pihak syarikat menyediakan bas dari utara ke Lapangan Terbang Pulau Pinang.

Malangnya..... disebabkan kelewatan beberapa Jemaah tiba di tempat berkumpul di Alor Setar. Mereka lewat tiba di lapangan terbang dan kapal terbang mereka terlepas.

Inilah yang diceritakan oleh pihak pengurusan syarikat itu kepada saya.

Kemudian, mereka menawarkan kepada para Jemaah ini untuk berlepas pada 26 Disember 2013. Namun, banyak ahli jemaah yang sudah 'berang' dengan apa yang berlaku. Mereka rasa tertipu dengan pihak syarikat.

Sedangkan, berdasarkan perbualan saya dengan mereka. Mereka dah cuba buat yang terbaik untuk menguruskan para jemaah. Namun, apakan daya. Hidup memang sentiasa penuh dengan cabaran.

Then saya bertanya kepada mereka, "So, mereka yang tak jadi pergi tu macam mana?"

"Kalau mereka tolak untuk pergi 26 Disember 2013. Kita akan berikan full refund kepada mereka. Duit visa, duit pengurusan, tiket kapal terbang yang kita batalkan tu semua kita tanggung."

Tersentap saya mendengarnya.

Bukan sedikit jumlahnya. Ia melibatkan ratusan orang. Dalam sekelip mata, pihak syarikat kerugian sejumlah wang yang sangat besar.

Adakah syarikat akan bungkus? Jawapannya. Tidak. Mereka berkata, "Tak apa lah. Biasalah buat bisnes. Ini kali pertama berlaku kepada kami. Sama samalah kita belajar."

Yang bestnya, mereka jawab dengan sangat tenang .Tak ada pulak nak tunjuk muka yang sangat kecewa atau tak puas hati.

Bagi saya, inilah salah satu faktor kejayaan syarikat mereka. Mempunyai pengurusan yang bijak menguruskan masalah dan cabaran.

Satu kesimpulan mudah yang dapat saya buat, "Kalau buat bisnes. Mesti ada cabaran. Dan kalau tak nak cabaran, jangan buat bisnes."

Ini sedikit kisah yang saya ambil dari internet berkaitan cabaran yang terpaksa dihadapi oleh pihak pengurusan Jemaah umrah berkenaan.

800 jemaah umrah tersadai
 
Sebahagian daripada 200 penumpang pakej umrah terkandas di sebuah hotel di Bayan Baru, Pulau Pinang, semalam.
Georgetown: Kira-kira 800 jemaah umrah dari seluruh negara tidak dapat menunaikan hasrat itu apabila pesawat yang sepatutnya membawa mereka ke Jeddah, Arab Saudi, tidak muncul.

Mereka yang sepatutnya berlepas dari beberapa lapangan terbang di seluruh negara tidak kesampaian meskipun sudah membayar RM6,100 seorang kepada agensi yang beribu pejabat di Alor Setar, Kedah.
Akibatnya, ada jemaah dikatakan terpaksa menginap di hotel, inap desa atau menumpang rumah saudara selepas syarikat itu menangguhkan perjalanan mereka sebanyak empat kali.
Ghazali Kasar, 53, yang sepatutnya berlepas bersama 18 ahli keluarganya, berkata agensi swasta berkenaan mendakwa berlaku masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan.

Beliau berkata, mulanya mereka dijadualkan berlepas pada 5 Disember lalu melalui penerbangan terus dari Pulau Pinang ke Jeddah tetapi ditangguhkan kepada 10 Disember.

Empat kali tangguh

“Kami mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena apabila menerima penangguhan kali ketiga dan keempat pada Khamis lalu dan hari ini (semalam).

“Selain kami, saya difahamkan 800 jemaah yang sepatutnya berlepas dari Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Terengganu turut terkandas,” katanya ketika ditemui di sebuah hotel di Bayan Baru di sini, semalam.

Ghazali berkata, beliau sekeluarga kini hilang kepercayaan terhadap agensi itu dan mendesak mereka bertanggungjawab di atas segala kesusahan yang dialami jemaah, termasuk menyewa hotel dengan perbelanjaan sendiri.

Katanya, akibat masalah itu, kebanyakan jemaah membatalkan hasrat untuk menunaikan umrah, sebaliknya pulang ke rumah masing-masing.

Lapor polis

“Saya difahamkan semua mangsa akan membuat laporan polis dan Kementerian Pelancongan serta mengambil tindakan guaman terhadap agensi itu, selain menuntut ganti rugi.

“Kami berasa ditipu agensi itu yang sebelum ini dikatakan mempunyai rekod baik dalam menyediakan perkhidmatan haji dan umrah sejak 25 tahun lalu,” katanya.

Sementara itu, usaha BH mendapatkan komen pengurusan syarikat berkenaan gagal apabila pengurusnya tidak dapat dihubungi.

Syukur Dalam Shaklee Tak Ada Masalah Macam Ni

Alhamdulillah, sekarang ini. Dah setahun Maria menjalankan perniagaan Shaklee. Setakat hari ini, tak ada masalah yang besar.

Masih belum pernah ditipu pelanggan. Tidak pernah mengalami kerugian yang riban riban. Ada pun sekali sahaja, order barang lain dari Shaklee secara online. Tapi Shaklee hantar barang lain. Itu pun sekali sahaja. Dan masalah ini sedang diuruskan oleh pihak Shaklee untuk menghantar barang yang betul kembali.

Sebab itulah, selepas 8 tahun buat bisnes. Saya nampak, Shaklee satu bisnes yang sangat bagus. Buat masa ni, saya belum dengar lagi ada orang yang rugi ribu ribu ringgit selepas buat Shaklee. Nak rugi macam mana?

Bila ada order dari customer, baru kita order barang dari branch dan terus dihantar kepada customer.

Kalau nak ada masalah pun. Sikit sangat. So, kira oklah setakat ni.

Semoga perniagaan Maria akan terus berkembang selepas ini.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

 
MariaFirdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top