Assalamualaikum,

1) Bangun Malam

Bangun untuk menunaikan solat malam bukan suatu yang mudah untuk semua orang.

Saya rasa hakikat ini semua orang perlu akui.

Sebelum menunaikan haji, saya hanya bangun menunaikan solat malam sebulan sebelum menunaikan haji. Alhamdulillah, ia sedikit sebanyak memberi kesan kepada saya semasa menunaikan haji.

Amalan ini diteruskan apabila berada di Tanah Suci. Setiap malam, saya bangun sekitar jam 1.30 pagi dan ke masjid pada jam 2.00 pagi.

Akal mengatakan yang saya tak mampu melakukannya. Tapi, hati kecil saya mengatakan, aku perlu melakukannya.

Apabila dilakukan, Alhamdulillah. Ia tidaklah sesukar seperti yang disangkakan.

Di Mekah, sebelum saya pulang ke Malaysia. Saya berdoa, berdoa dan terus berdoa. Ia ringkas.

"Ya Allah, berilah aku dapat istiqamah untuk menunaikan solat Tahjud setiap malam."

Allah sudah beri saya rasa 'nikmat' menunaikan solat malam.

Syukur pada Nya.

Betul seperti yang Prof Kamil katakan, hanya 'insan insan terpilih sahaja' yang akan dapat melakukan solat malam.

Dan saya sendiri dapat rasakan, Allah sebenarnya yang bagi kekuatan kepada saya untuk bangun malam. Kalau Allah tak pilih saya, pasti dan pasti saya termasuk ke dalam golongan yang memilih untuk tidur berbanding untuk bangun menunaikan solat Tahjud.

Akal mengatakan, kita akan mengantuk kalau bangun malam. Ia akan mengganggu kerja kita di siang hari.

Benarkah ia begitu?

Sekali lagi, sebenarnya akal kita telah mempengaruhi minda kita untuk mengatakan yang kita akan mengantuk.

Saya sebenarnya kagum dengan apa yang Prof Kamil ( www.muhdkamil.org ) lakukan, beliau masih mampu untuk bangun secara konsisten selama 2 jam setiap malam untuk 'bercakap' dengan Allah.

Beliau juga manusia. Kita juga manusia.

Beliau juga bekerja. Kita juga bekerja.

Kenapa beliau boleh lakukan? Kenapa kita sukar lakukan?

Prof benar benar berpegang teguh dengan hadis di bawah ini:

Allah SWT turun ke langit dunia ketika 1/3 malam masih tersisa dan Allah menyeru: “Adakah antara hambaKu yang berdoa kepadaKu, supaya aku mengabulkan permintaannya? Adakah antara hambaKu yang meminta ampun kepadaKu, supaya Aku mengampuninya? Adakah antara hambaKu yang meminta kepadaKu, supaya Aku memenuhinya? (Terjemahan dari hadis sahih Bukhari dan Muslim)

Prof banyak menekankan kepada saya, mengapa kita tidak mahu meminta kepada Allah pada waktu ini. Sedangkan Allah sendiri turun ke langit dunia di seperti malam yang tersisa. Mencari hamba Nya yang memohon ampun untuk diampunkan. Mencari hamba Nya yang memohon untuk diperkenankan.

Dan saya boleh tengok sendiri, Allah beri kelancaran dalam apa yang dirancang oleh Prof Kamil.

Mengapa?

Kerana Prof meminta daripada Allah setiap malam. 2 jam. Setiap hari.

Kalau hari hari Prof minta, pasti Allah akan perkenankan dalam salah satu daripada doa beliau.

Kalau nak dikatakan mengantuk? Prof tak mengantukkah?

Selepas bangun bertahjud, Prof ke Masjid untuk menunaikan solat Subuh secara berjemaah.

Selepas pulang dari Masjid, Prof tidak tidur. Tetapi beliau terus menaip di blognya untuk memberi tazkirah kepada para pembaca blognya.

Jam 8.00 pagi, Prof ke University untuk bertugas.

Bila saya lihat jadual waktu Prof, beliau sudah pun berumur 50 tahun. Tetapi dari segi ibadah beliau amat kuat beribadah.

Kadang kadang, saya terfikir. Kenapa saya yang muda tak boleh buat apa yang Prof Kamil buat. Sedangkan dari segi fizikal, saya sepatutnya lebih kuat.

Ia hanya psikologi.

Seorang sahabat saya di UK menceritakan, apabila Tuan Guru Nik Aziz datang ke UK dan tidur di rumahnya, hanya Tuan Guru Nik Aziz seorang yang bangun melakukan Qiamullail pada malam itu. Sedangkan Tuan Guru baru sahaja sampai ke UK pada waktu itu. Mereka yang menjadi tuan rumah, kekal tidur sepanjang malam.

Apabila ditanya kepada Tuan Guru Nik Aziz, adakah beliau tidak letih? Baru sampai ke UK dan masih sempat bangun malam.

Ini jawapannya.

"Kalau kita sudah biasa lakukan suatu ibadah, kita tak akan boleh tinggalkan walau apa jua keadaan. Ia hanya psikologi. Lagipun, biarlah kita letih di dunia. Semoga kita boleh berehat di akhirat kelak"

Jawapan ini cukup untuk menceritakan.

Kita tak boleh bangun malam hanyalah kerana psikologi kita mengatakan yang kalau bangun kita akan mengantuk.

Percayalah, kalau kita sudah lakukannya setiap hari. 'Body' kita akan boleh terima apa yang kita lakukan kerana ia sudah di'train' begitu setiap hari. Bila akal boleh mengawal diri kita, barulah kita akan dapat memahami apa yang saya sampaikan.

Cubalah. Yakinlah. Hidup anda pasti akan lebih mudah selepas ini.

Semoga Allah bagi kekuatan kepada saya untuk terus istiqamah selepas ini. Bangun setiap malam untuk mencari redha Nya. Untuk menarik perhatian Nya. Untuk menunjukkan yang saya hanyalah hamba Nya. Dan Dia adalah segala-gala Nya buat saya.

Percayalah. Ia hanya psikologi.

Saya mohon, kepada mereka yang 'terpilih' untuk bangun malam setiap hari untuk berkongsi di sini. Bagaimana kita mampu lakukannya? Supaya kita semua dapat melakukannya. Semoga kita semakin hampir kepada Nya.

Wassalam

8 ulasan:

  1. assalam,

    semuga dalam redha Allah di samping keluarga.

    Terima kasih atas catatan kali ini. Sangat sangat menghargai apa yang tuan haji kongsikan dengan kita warga MFUAD.

    Semuga Allah sentiasa memberi kita kekuatan dan istiqamah dalam melakukan ibadat.

    Jazakaullah

    BalasPadam
  2. Assalamualikum
    betul apa yg tuan haji cakap tu. "ia hanya psaikologi"

    memmandang ramadhan dah hampir menjelang ia boleh jadikan satu motivasi utk kita tahajjud.

    pengalaman saya kalau dah dengar jam loceng jam 4.30pagi terus bangun & jgn snoozekan coz nanti terlajak

    BalasPadam
  3. Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.
    (Al-Israa' 17:79)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum,

    Nak bangun mlm? memang payah klu kita sendiri tak cuba nak lwn nafsu kita..Alhamdulillah, setiap hari akak bangun pukul 5, lps bersihkan diri terus solat tahajjud dan terus sambung solat subuh. Semoga Allah beri istiqamah kpd kita semua. Amin.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum...
    Alhamdulillah ..akak dpt bngun tahajud setiap mlm sejak beberapa bulan kebelakangan ini...akak bngun jam 5 pagi..akak smbhyg tahajud..taubat..pas tu smbhyng subuh .sebelum ni cuba bngun tahajud 3 pgi pas tu tidur dan bngun semula utk smbhyg subuh..mengantuk..bila bngun jam 5 pagi..Ahhamdulillah..akak boleh buat.mmg akak dpt rasa seronok melakukannya kalu sehari x bngun rasa mcm ada sesuatu yg kurang...akak selalu ikuti blog prof mohd kamil..akak kagum dgn semangat dia dlm beribadah.Terima kasih juga buat adik firdaus semoga Allah melimpahkan kasih sayangnya buat kalian...kalian berdua telah menyuntik semangat akak utk lebih berusaha beribadah kpd Allah...sekarang ni akak sedang mengikuti tentang manisnya menjadi tetamu Allah di Mekah..cuma sekadar itu utk d kongsi pengalaman akak...Semoga Allah ampunkan dosa kita semua...

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum,
    Terima kasih untuk entry ini. Bolehkah Tuan bagi tips, untuk bangun malam bagi yang tinggal di negara 4 musim? kerana di sini, waktu solat selalu berubah. kalau summer, pukul 3 pagi dah subuh, kalau winter, pukul 5 pagi dah subuh. macam alasan saja untuk tidak bangun malam, tapi jika ada tips, harap saudara boleh kongsikan dalam entry. Semoga Allah merahmati saudara, isteri, anak dan keluarga saudara, ameen...

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum Tuan Firdaus? Ada tak tips untuk bangun malam bagi orang yang tinggal di negara 4 musim? waktu selalu berubah, summer pukul 3 subuh, winter pula dalam 5 pagi subuh. mungkin alasan saja utnuk yang malas bangun, cuma jika ada, harap Tuan boleh kongsi. saya pembaca baru blog Tuan, tapi travelog umrah & haji yang Tuan tulis, masyaAllah... sungguh bermanafaat untuk saya. terasa mengembara bersama-sama coretan Tuan. terima kasih kerana sudi berkongsi, semoga Allah merahmati Tuan sekeluarga. :)

    yang benar,
    umi azrini

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah... Saya dah hampir 6 bulan.tidak meninggalkan tahajjud walau sehari pun.. kena beranggapan kita sbg insan2 terpilih oleh allah untuk mendengar rintihan kita. Selalulah menangis kerana allah... menangis kerana allah sudi membangunkan kita dan mendengar permintaan kita .. tidak pada org2 yg memilih untuk tidur pada waktu yg sama.sekarang ni sebelum jam berbunyi pun dah boleh bangun 5 minit sebelum pukul 4 pagi. alhamdullilah.. anugerah allah. cuti atau bekerja pada paginya takada peebezaan pun.. cuma tidur kena awal sikit sebelum pukul 12 mlm.

    BalasPadam

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top