Assalamualaikum,

Sy ada dapat satu emel dari pembaca blog dan sy rasa wajar sy jawab di sini utk memberi manfaat yg lebih kepada lebih ramai org...

assalamualaikum...en.firdaus.
WAALIKUMSALAM...

Tahniah buat en.firdaus yang telah berjaya menjadi penternak aym yg berjaya. Saya selalu membaca blog en.firdaus mengenai cara menternak aym. Alhamdullillah dgn adanya blog ini saya tlh byk belajar dan mengamalkan semasa menternak . Tapi saya hanya menternak secara kecil-kecilan aje dlm reban terbuka. Saya harap en.Firdaus dpt memberi panduan lagi tentang jadual penggunaan ubatan ternakan aym terutama bila aym menghadapi masalah dan cara mengatasi . Saya berasa amat berbangga kerana en.Firdaus seorang penternak yg tidak berselindung ilmu dalam menternak. Syabas...

Bagi sy, dlm industri ayam ni sy bukanlah org yg berjaya sangat. Hanya org tak bela ayam dan bela ayam kurang dari sy yg nampak sy macam berjaya. Nampak macam hebat. Tapi sebenarnya, dari mata penternak ayam especially org Cina, sy ni hanyalah insan kerdil dlm dunia ayam ni... Banyak lagi yg sy perlu dan sedang belajar. Dan memang sy buat blog ni utk jadi panduan mereka yg nak menternak ayam... Dan sy hanya cerita dari pengalaman sy dan pengalaman penternak2 lain... So. Mungkin apa yg sy tahu boleh memberi manfaat kepada org lain melalui blog ni...

Mengenai ubat ubatan, sy rasa sy dah pernah cerita dlm entry2 yg lepas. Tapi sy tak sedar bila... Tapi, yg pasti memang sy dah ada cerita. So, klik balik old entry dan baca semua pasal ternakan ayam. Pasti berjumpa pasal ubat2 ayam....

Dari segi ilmu, tiada apa yg perlu sy rahsiakan.. Lagipun bukannya sy rugi kalau sy berkongsi ilmu... Mudah2an ilmu yg diberikan dpt membantu sy di akhirat kelak. Itu aja..

Sekiranya saya ada masalah tentang menternak aym pada musim yg akan dtg (28.10.2010) boleh ke saya minta pandangan atau petua-petua dr.en. firdaus. Bukan apa saya ini kurang berpengalaman. Malah x de kursus langsung. Cuma kutip pengalaman melalui internet. Main bela je macam jaga anak. tapi terpaksa juga kena bela aym demi mencari rezeki untuk keluarga. Kadangkala untung tekadang balik modal je. Teringin juga nak dpt rezeki yg lebih. Risau je bila aym mula masuk. Bukan pe takut ada masalah dgn aym.

Insya Allah, kalau ada masalah boleh hubungi sy. Nanti sy bagi no phone dlm email. Kalau nak tanya, boleh call sy terus... Bela ayam memang macam bela anak.. Sama aja, mesti dibelai dan diberi kasih sayang secukupnya... baru dpt pulangan yg lumayan..

Insya Allah, berdoa banyak2. Mudah2an Allah permudahkan urusan dlm ternakan ayma ni.. Sebenarnya, bila masuk ayam sy pun risau gak... Sy pun takut masalah ayam gak. Tapi satu ajer kita sedar, semua masalah ni datang dari Allah.. so, kita berdoalah banyak2 dlm solat kita. Mudah2an Allah permudahkan segala urusan, di dunia dan akhirat...

Selalunya hari pertama hingga bertukar kpd makan besar ok je. Bila dah 2 ke 3 hari mkn besar mula le masalah datang. Kalau mcm gini nak guna ubat ape ye semasa tukar makan?

Harap en. firdaus dapat cerita pengalaman kat saya.

1) Kalau ada 2 jenis makanan saja, tukar jenis makanan masa umur 21 hari. Dan biasanya bagi, vitamin masa waktu pagi. Tapi kalau masa tu ayam sakit dan perlu bagi ubat, bagi dia ubat waktu pagi dan vitamin waktu malam.

2) Kalau ada 3 jenis makanan, tukar masa umur 14 dan 21 hari. Pun bagi vitamin kalau perlu.

Kalau nak ayam sihat membesar, boleh campur vitamin dan gula. Masa umur 30 hari boleh bagi asid amino..

Wassalam.
(xxxxxxxx ,ayer puteh kamunting perak)


Di Taiping kan ada ramai farmer. Kenapa tak belajar dengan depa. Ada Tarmizi, Roslan, Azlan. Semuanya dah dekat 10 tahun nya pengalaman... Saya pun belajar ngan depa gak dulu..

Wassalam
Harap membantu...

1 ulasan:

  1. asid amino nak beli kat mana?Fungsi gula untuk apa?

    BalasPadam

 
Maria Firdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top