Assalamualaikum,

Sy ada terima satu emel dan sy rasa perlu sy jawab emel tu disini utk manfaat lebih ramai orang...

"Saya xxx dari sarawak berminat menternak ayam dan telah membaca post -post yang dikirim oleh en dr 2008 hingga 2010 sebagai bahan persediaan menternak ayam nanti. Boleh tak en. firdaus beritahu saya kaedah yg en gunakan iaitu sistem reban dua tingkat. Kat sarawak nie tak pernah saya tengok penternak guna sistem 2 tingkat, semuanya guna tingkat atas saja, yg mana tahi ayam jatuh kebawah dan menyebabkan pencemaran yang kuat, mungkin kat sini ilmu dia orang masih ikut cara lama. Tetapi saya tengok gambar yang en. upload mengenai reban en. dalam blog hanya menabur sekam padi atau habuk padi. Boleh tak en firdaus terangkan kepada saya cara-cara mengunakan sistem perternakan yang en. guna.
Contohnya :
1.Brapa tebal lapisan habuk padi di tabur atas lantai?
2.Tahi ayam perlu di bersihkan atau dibiarkan dalam lapisan habuk padi sehingga harvest?
3.Adakah tahi ayam yang masih didalam lapisan tadi tidak menganggu kesihatan ayam?
Kalau en. sudi terangkan, boleh tak dari persediaan sebelum ayam datang hingga harvest.

Sekian, harap sudi berkongsi ilmu.


Jawapan Saya:

Hj boleh cek dengan Jabatan Haiwan di Sarawak tentang Reban Ayam Sistem Tertutup. Reban ayam sistem ni menggunakan air cond system. Bukan reban terbuka macam yg Hj selalu tengok di Sarawak.

Sekarang ni, hanya reban ayam sistem tertutup yg dibenarkan dibina.. Kalau mana2 reban baru nak dibina, tak dibenarkan lagi membina sistem reban terbuka. Sy tak pasti pulak di Sarawak macam mana...

Bagus juga Hj dah baca entry sy pasal ayam dari tahun 2008-2010.. Dah banyak ilmu yg Hj tahu.. So, kalau lepas baca tu Hj masih berminat utk menternak ayam.. Alhamdulillah.. Hj memang betul ada minat yg mendalam utk menceburi bidang ni.

Pasal penggunakan sekam padi @ habuk kayu di atas lantai.. Kita gunakan sekam @ habuk kayu ni supaya bila ayam berak, najis nya yg basah akan bercampur dengan sekam padi yg kering.. Dan lama kelamaaan sekam padi @ habuk kayu akan menyerap air dari najis ayam. Dan najis tu akan menjadi kering di dalam reban. Ayam akan duduk di atas sekam padi tu. Biasanya, kaki ayam akan mencakar2 sekam padi ni, so, sekam ni akan bercampur dengan najis ayam dan najis ayam akan menjadi kering. So, bau busuk adalah amat minimum.

Sekam padi biasanya kita tabur antara 1 inci - 2 inci di dalam reban. Bila usia ayam meningkat dlm 25 hari, kita akan menambah sekam padi yg baru, sket2 aja. Tabur di tempat yg najis ayam basah. Kita tak akan tukar sekam padi ni dari awal hingga lah ayam habis di jual. Bila ayam habis di jual, sekam padi dan najis ayam tadi dikorek dan dimasukkan ke dalam guni utk dijual.

Kalau kita guna teknik ni, kita kena betul2 ada pengalaman. Sebab bila ayam berak dan tinggal di tempat yg sama, kita kena bijak meng control kandungan ammonia dalam reban. Kalau gas ammonia dlm reban tinggi, ada potensi utk ayam sakit. Tapi, kalau kita bijak control, insya Allah ayam tak sakit.

Bila Hj minta sy terangkan pasal persediaan dari awal hingga harvest... Sy minta maaf. Bukan tak sudi nak menerang... Panjang sangat kalau nak diterang. Kalau nak disuruh sy taip teknik2 menternak ayam dengan baik... Dah boleh buat buku... Nak menceritakan banyak yg perlu sy cerita kalau nak menerangkan pasal teknik ternakan ayam ni. Jadi, sy minta maaf....

Rasanya, cukup dulu setakat ni. Kalau ada kelapangan... sesiapa yg berminat pasal ayam.. Klik disebelah kanan bahagian "Ternakan Ayam".. Akan keluar cerita pasal ternakan ayam sahaja. Bacalah kalau rajin. Sebab dah banyak sangat yg sy cerita situ... Kepada Hj yg dah baca entry2 sy sebelum ni, sy harap entry2 sy membantu Hj utk faham pasal industri ternakan ayam ni. Semoga, Hj berjaya dlm perniagaan ni.

Wassalam

1 comments:

  1. ai tun , macam dah malas nak hurai ja...nak jadi cikgu memang kena sabar bro!

    ReplyDelete

 
MariaFirdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top