Assalamualaikum,

Setiap org yg pergi menunaikan umrah atau haji pasti ada cerita tersendiri utk mencium batu hajarul aswad. Pertama sekali kita kena tahu kenapa kita perlu mencium batu hajarul aswad ni. Dan apa hukumnya..

Kita mencium batu ini kerana batu ini dikatakan datangnya dari syurga. Asalnya, batu ini berwarna putih berkilauan. Dan apa bila kita mencium batu ini, dosa2 kita akan diserap oleh batu hajarul aswad ini. Disebabkan terlalu banyak dosa org Islam yg mencium batu ini, lama kelamaan batu ini bertukar menjadi warna hitam. Hukum mencium batu ini adalah sunat sahaja. Tapi, ramai org yg tersalah cara utk mencium batu ni.

Yg pasti, kalau nak cium batu ni mesti kena berebut dan berasak-asak. Jadi kalau kita tolok menolak sampai mendatangkan kemudaratan terhadap org lain, hukum sunat tadi dah bertukar menjadi Haram.

Sehingga hari ke 5 sy di Mekah, sy masih belum berjaya mencium batu ni. Setiap waktu org memang terlalu ramai berebut2 nak cium batu ni. Tak kira, pagi, tengah hari, petang atau malam, org sentiasa penuh berebut2 utk mencium batu ni.

Bagi mereka yg nak mencium Hajarul Aswad, sy mencadangkan cara yg paling mudah iaitu datang awal sebelum solat Asar, dalam 1 jam sebelum solat Asar, pergi ke Hajarul Aswad dan beratur. HANYA waktu ini sahaja org yg nak cium batu hajarul aswad ni kena beratur, waktu2 lain semuanya kena berebut. Termasuklah jemaah wanita, Alhamdulillah Maria dan Mak dpt mencium batu hajarul aswad kerana datang sebelum waktu Asar.

Sy mendapat petua ni daripada sahabat sy di Malaysia, dia kata cara paling senang nak cium Batu Hajarul Aswad adalah dengan beratur sebelum waktu Asar. Waktu ni kita tak perlu berebut. Cuma kita perlu sabar utk beratur.

Hari ke 6, sy beratur utk mencium batu ni. Tapi, nasib tidak menyebelahi sy, apabila barisan sy sudah hampir ke batu hajarul aswad, pihak polis menghentikan barisan. Semua org diminta berhenti kerana sudah hampir waktu Iqamah solat Asar.. Keesokan harinya, sy beratur lagi.. Tapi kali ni lepas 10 minit beratur, barisan langsung tak bergerak kerana terlalu banyak org yg potong que di hadapan. Sy fade up dan keluar dari barisan... Sy sangka tempat sy beratur tu dah tak sempat nak cium berdasarkan pengalaman hari sebelumnya. Rupa rupanya, kali ni kalau sy beratur sy pasti boleh mencium batu hajarul aswad...

Hari ke 8 sy di Mekah, sahabat serombongan dengan sy mengajak sy utk mencium batu hajarul aswad. Waktu masa tu pukul 11 pagi. Kami berempat pergi ke Masjid dan membuat tawaf sunat dulu. Kemudian bersolat sunat tawaf. Sepanjang tawaf, kami berdoa utk diberi peluang utk mencium batu hajarul aswad ni.

Selepas solat sunat, kami berempat masuk ke tempat mencium batu hajarul aswad ni. Alhamdulillah, dalam masa yg begitu singkat. Tak sampai 1 minit, kami berempat dpt mencium batu Hajarul Aswad... Kami terpaksa jugak bertolak2 dengan org ramai, tapi tolakan kami tak lah kuat sangat, sekadar mempertahankan ruang utk kami bergerak ke arah batu tu...

Beginilah keadaan org ramai yg berebut2 utk mencium batu hajarul Aswad. Ada sorang polis yg akan menunggu berhampiran batu tu in case anything happen.

Lagi gambar org ramai berebut utk mencium batu....

Ini pula adalah gambar pintu kaabah dari dekat.
.
Now, let me tell you about Multazam. Multazam adalah tempat yg paling mustajab utk kita semua berdoa. Kalau ikut ranking, di sinilah tempat paling Afdal utk berdoa dan tempat yg mana kalau kita berdoa pasti hajat kita akan dimakbulkan. Insya Allah, berdasarkan pengalaman sy berdoa di sini dlm ziarah2 sy yg terdahulu, hampir kesemua doa2 sy termakbul. Alhamdulillah. Sebab tu lah dulu, sebelum sy dtg ke Mekah, sy ada meminta sesiapa yg berhajat utk sy minta doa di Multazam, akan sy doakan di sini.... Tempat yg paling mustajab. Mudah2an, doa2 sahabat2 yg kirim kepada sy dimakbulkan Allah.. Amin Ya Rabbal Alamin....
Di sinilah yg dikatakan Multazam. Tempat antara pintu kaabah dan batu hajarul aswad. Nak masuk ke sini bukannya mudah, kita terpaksa bertolak2 utk sampai ke hadapan. Alhamdulillah, utk ziarah sy kali ni, sy dpt berdoa ditempat first class 2-3 kali... Di sini, kalau minta doa, entah macam mana air mata akan jatuh secara automatik.. Tak tahu air mata datang dari mana, tapi bila kita berdoa di sini, kita terasa macam betul2 kita sedang berdoa kepada Allah dan kita betul2 berharap agar Allah perkenankan doa kita..... Mudah2an, Allah memperkenankan semua doa2 sy di hadapan Multazam ni...
.
Ada sesetengah org di luar Mekah, kalau mereka ada masalah2 besar yg tak dpt diselesaikan, mereka akan datang ke Mekah dan berdoa di Multazam. Dan apabila pulang, Alhamdulillah masalah mereka yg sukar2 semuanya diselesaikan Allah.
.
Kita mungkin tak yakin dengan perkara ni, selagi kita tak merasai sendiri setiap doa doa kita dimakbulkan Allah. Bagi sy, sy amat yakin dan amat percaya. Sebabnya, sy dah banyak kali rasa kebenarannya... Bagi yg belum, berniatlah utk ke Mekah sama ada utk mengerjakan haji atau umrah, insya Allah... bila sampai di sana.. Berdoalah dengan sepenuh hati di Multazam... Dan pulanglah... anda akan lihat satu demi satu doa anda dimakbulkan Allah.. Percayalah...
.
Rasanya.. cukup dulu utk entry kali ni.. That's all. Wasalam..

2 comments:

  1. Assalam,

    Alhamdulillah! Allah perkenankan doa tuan haji dan keluarga. Nikmat Allah sungguh hebat.

    Semuga Allah sentiasa memberi petunjuk kepada tuan haji dan keluarga.

    Barakaullahufikum

    AJ

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,
    alhamdulillah doa anda diperkenankan, terima kasih untuk waktu mencium hajarul aswad . Doakan sy selamat pergi dan balik .

    ReplyDelete

 
MariaFirdaus © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top